Historie
De heer Louis Allard, geboren op 14 januari 1875 te Farciennes bij Charleroi, emigreerde op 21‑jarige leeftijd, in 1896, naar Engeland. Door zijn moeder, die jarenlang op het eiland Mauritius had gewoond, beheerste Louis de Engelse taal uitstekend. Mede daardoor vond hij al snel werk als vertegenwoordiger en reisde hij veel. In Londen kwam hij in contact met zakenmensen uit de autowereld en zag, door de snelle toename van het aantal auto’s, ook op het vasteland kansen voor een handel in auto‑accessoires. Hij had alleen niet de middelen om dit zelf te financieren.
Hij nam contact op met zijn zwager, baron d’Uston, die in Nice woonde en vermogend was. Samen vatten zij het plan op twee vestigingen te openen: één in Den Haag en één in Brussel. In deze twee steden bevonden zich destijds de meeste auto’s. De onderneming in Den Haag werd in 1911 gevestigd aan de Hoge Nieuwstraat door de vennoten d’Uston en Allard. De winkel hield zich bezig met de verkoop en montage van auto‑accessoires en stond onder leiding van de heer Allard. Het filiaal in Brussel werd door een ander familielid beheerd. Dankzij de kennis en relaties die de heer Allard in Engeland had opgedaan, werden diverse accessoires geïmporteerd en gemonteerd.
De zaken verliepen voorspoedig, maar de Eerste Wereldoorlog bracht een onderbreking van de handel, vooral in Brussel door de Duitse bezetting. In 1920 herleefde de auto‑accessoirehandel door de explosieve groei van het aantal personenauto’s — van 4.000 in 1911 tot 10.000 in 1920.
Door familieomstandigheden trad baron d’Uston in 1923 uit de onderneming. De naam bleef bestaan, hoewel het Brusselse filiaal werd gesloten. In 1932 verhuisde het Haagse bedrijf naar de Ruyterstraat, waar de montageactiviteiten werden beëindigd en men zich voortaan richtte op de verkoop aan garages. In 1937 volgde opnieuw een verhuizing, ditmaal naar de Laan van Meerdervoort 42/Trompstraat 348. Daar werden de activiteiten uitgebreid met de fabricage van kentekenplaten en huisnummerborden. Later werd ook het pand aan de Laan van Meerdervoort 44a betrokken. Dit is tot op de dag van vandaag nog steeds de locatie van het bedrijf.
De jaren 1940‑1945 waren vanzelfsprekend stille jaren, maar de zaak bleef overeind. Na het overlijden van de heer Allard in 1948 werd zijn echtgenote eigenaresse en verleende zij haar neven Gerard Vanlaeken en Raoul Balduck volledige volmacht. In 1949 trok zij zich terug uit de onderneming. Rond 1950 werd een nieuw systeem voor kentekenregistratie ingevoerd: in heel Nederland werden circa 140.000 personenauto’s en 85.000 vrachtwagens en bussen voorzien van nieuwe platen, geproduceerd door ongeveer vijftien fabrikanten.
De handel bloeide in de jaren vijftig en zestig opnieuw dankzij de toenemende populariteit van de auto, die destijds vaak nog zonder luxe accessoires werd geleverd. Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het bedrijf werd in 1961 een filiaal geopend in Wassenaar, op het Stadhoudersplein 11. Deze vestiging richtte zich, net als de Haagse zaak, zowel op garages als op particulieren. Sinds 2015 is het filiaal in Wassenaar gesloten.
Na het tragische overlijden van de heer Vanlaeken in 1996 werd het bedrijf voortgezet door zijn compagnon Raoul Balduck. In 1999 nam diens zoon, Robert Balduck, de leiding over en breidde het assortiment verder uit met technische onderdelen zoals filters, remdelen, uitlaten, koppelingen en gereedschap. In 2017 werd het bedrijf lid van het AllParts-grossiersnetwerk, waarmee een belangrijke stap werd gezet in het versterken van het assortiment, de logistiek en de samenwerking binnen een landelijk netwerk van onderdelenleveranciers.
Sinds 2024 wordt het bedrijf geleid door Vincent en Gabrielle Terranova, die de onderneming hebben overgenomen met een duidelijke focus op modernisering en automatisering. Onder hun leiding wordt gewerkt aan een geavanceerd logistiek systeem en digitalisering van de voorraad- en bestelprocessen. Hiermee zetten zij de lange familietraditie van vakmanschap en innovatie voort, maar brengen de onderneming tegelijk volledig naar de 21e eeuw.